خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت 600 هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است

خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت 600 هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است

بسته خبری اقتصادی امروز، تیتر‌هایی مانند سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته، مدیرعامل بانک شهر: مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران می‌رسد، افزایش نرخ دلار در مرکز مبادله ایران، عقب نشینی طلا در بازار جهانی و رشد ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتال را در بر دارد.

پیمانه اقتصادی تابناک هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان ارايه می‌کند؛ پیمانه‌ای شامل تغییرات 24 ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسيولان نیز پرداخته می‌شود.

سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت) با یک‌هزار و 70 واحد رشد در ارتفاع 2 میلیون و 304 هزار و 448 واحد ایستاد. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 10 میلیارد سهم و اوراق مالی را به ارزش تقریبی 66 هزار میلیارد ریال با انجام بیش از 300 هزار معامله، دادوستد کردند. نمادهای «فملی» و «شبندر» بیشترین اثر مثبت و نمادهای «پارسان»، «فولاد»، «کگل»، «شپدیس» و «بوعلی» بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم

وزیر اقتصاد گفت: درگذشته درخصوص انتقال موضوع استقلال و پرسپولیس به دولت حرفای زیادی گفته می‌شد؛ به طورمثال که این حرف ها زیاد مطرح، تصویب و ابلاغ شده اما دولت ها در ایران این کار را انجام نمی دهند و چنین اراده‌ای برای تحقق این امر وجود ندارد اما ما شاهد این هستیم که امروز در اردیبهشت 1403 با یک همت و همدلی، جشن تحقق این امر بزرگ را برگزار می کنیم. خاندوزی با تاکید براینکه این اتفاق محصول همکاری و همدلی ملی از شخص ريیس جمهور در راس دولت تا تمام بدنه دولت و خانواده ورزش کشوراست، تصریح کرد: دولت مردمی سیزدهم دولت خاتمه پروژه های ناتمام است؛ همانطور که در پروژه های بیش از این شاهد آن بودیم و امروز در حوزه این دوباشگاه پرطرفدار، ریشه دار و مردمی یکی دیگر از آن پروژه های ناتمام به سرانجام رسید.

مدیرعامل بانک شهر: مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران می‌رسد

مدیرعامل بانک شهر گفت: طبق توافقی که در کنسرسیوم بانکی انجام شده و با توجه به اینکه شهرداری تهران متولی امور فرهنگی پایتخت است و ظرفیت های قابل اتکایی دارد، مدیریت باشگاه پرسپولیس از طریق مدیریت پیمان در سال اول به شهرداری تهران واگذار خواهد شد. به گزارش ایسنا، سید محمدمهدی احمدی در حاشیه آیین واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اظهار کرد: در خصوص مدیرت باشگاه پرسپولیس با موافقتی که بین کنسرسیوم بانکی صورت گرفت قرار شد سه سید در اختیار بانک شهر قرار گیرد و مدیرعامل توسط بانک شهر تعیین شود.

افزایش نرخ دلار در مرکز مبادله ایران

قیمت هر اسکناس دلار در معاملات امروز (چهارشنبه) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش 142 تومانی به 44هزار و 38 تومان و نرخ اسکناس یورو با افزایش 352 تومانی به 47 هزار و 88 تومان رسید.

تداوم روند نزولی سکه در بازار

ایرنا: قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (چهارشنبه، پنجم اردیبهشت 1403) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز گذشته افت 400 هزار تومانی داشت و به 42 میلیون تومان رسید. سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش 400هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی دیروز، 39 میلیون تومان معامله شد.

عقب نشینی طلا در بازار جهانی

قیمت طلا امروز چهارشنبه (24 آوریل) کاهش یافت، زیرا ترس از تشدید درگیری در خاورمیانه کاهش یافت، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات مهم اقتصادی ایالات‌متحده بودند که می‌تواند زمان کاهش نرخ بهره را مشخص کند. هر اونس طلا با 0.1 درصد کاهش به 2320 دلار و 19 سنت در هر اونس رسید که به کمترین میزان خود از پنج آوریل در جلسه قبل رسید. هر اونس طلای آمریکا با 0.4 درصد کاهش به 2333 دلار و 80 سنت رسید.

رشد ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر 2.46 تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل 0.58 درصد بیشتر شده است. در حال حاضر 53.41 درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که 0.21 درصد کاهش روزانه را ثبت کرده است. حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در 24 ساعت گذشته 71.64 میلیارد دلار است که 4.69 درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر 5.61 میلیارد دلار است که 7.83 درصد از کل حجم 24 ساعته بازار ارزهای دیجیتال بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون 66.75 میلیارد دلار است که 93.18 درصد از کل حجم 24 ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

افشاگری همتی از رانت 600 هزار میلیارد تومانی

همتی ريیس کل اسبق بانک مرکزی در یادداشتی نوشت: در طول سال 1402، با توجه به میانگین اختلاف 15 هزار تومانی نرخ نیما با نرخ ارز بازار، مبلغ بالقوه رانت توزیع‌شده بابت 50 میلیارد تخصیص و تامین ارز اعلامی، در حد 750 هزار میلیارد تومان می‌شود که قطعا بخش عمده آن بالفعل شده است. درخصو‌ص ارز 28500 تومانی میانگین اختلاف 25 هزار تومانی آن با نرخ بازار، در سال گذشته رانت بالقوه 475 هزار میلیارد تومان می‌شود. باتوجه به قیمت فزاینده محصولات و کالا‌هایی نظیر مرغ و گوشت، اتومبیل، موبایل و عمده کالا‌های مصرفی و قطعات و مواد واسطه‌ای مصرفی مردم و بنگاه‌های تولیدی که مردم به‌عینه در بازار لمس می‌کنند، خوش‌بینانه‌ترین نظر این است که حداقل 50 درصد اختلاف نرخ به‌صورت رانت توزیع شده باشد. این یعنی حداقل 600هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است، بدون تاثیر جدی در کنترل قیمت کالا‌های مرتبط و بدتر از آن موجب تاثیر منفی بر ارزش صادرات و تراز تجارت غیرنفتی و نیز زیان شرکت‌های صادرات‌محور بورسی و نهایتا سهامداران بورس شده است. درحال حاضر اختلاف نرخ ارز بازار با نرخ ارز نیما به 25 هزار تومان یعنی بیش از 60 درصد رسیده است و اختلاف آن با ارز 28500 تومانی به 37 هزار تومان رسیده؛ یعنی 2.3 برابر شده است.

طلای سیاه چند دلاری شد؟

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا در پی کاهش ذخایر نفت آمریکا که نشانه مثبتی برای تقاضا بود، اندکی افزایش یافت. بهای معاملات نفت برنت 5 سنت معادل 0.06 درصد افزایش یافت و به 88 دلار و 47 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 8 سنت معادل 0.1 درصد افزایش، به 83 دلار و 44 سنت در هر بشکه رسید. منابع بازار با اشاره به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 19 آوریل، 3.237 میلیون بشکه کاهش یافت. این آمار برخلاف پیش‌بینی تحلیلگران در نظرسنجی رویترز است که افزایش 800 هزار بشکه‌ای ذخایر نفت را برآورد کرده بودند.

صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تحریم خساراتی را وارد کرده است، اما این تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است. وی افزود: گلایه‌هایی که بخش کارگری از ما دارند و بخشی از آن به حق است، در خصوص حقوق و مزایا است. ما بارها گفته‌ایم که ما حداقل حقوق را تعیین می‌کنیم اما طبیعی است که در بسیاری از کارخانجات باید کارگر را راضی نگه دارند. اما این حقوق هنوز به حد ایده‌آل نرسیده زیرا عقب‌ماندگی چندین ساله‌ای در این حوزه وجود دارد و افزایش حقوق بسیار اندک بوده است. مقدورات کشور و بخش تولید پاسخگوی افزایش فراتر از تصمیمات نیست زیرا اثرات جانبی دارد. رهبر معظم انقلاب امروز اشاره فرمودند که توسعه و پایداری کارخانجات لازمه امنیت شغلی است. در سنوات گذشته ملاحظه کردید که چه بلایی بر سر صنایع نساجی آمد و کارخانجات بزرگ ما تعطیل شدند. لازمه ثبات و امنیت شغلی سرپا نگه داشتن کارگاه و کارخانه است که باید به آن توجه شود. /منبع: ایرنا

افزایش قیمت پژو 207 و تارا در امروز

بازار خودرو امروز نوسانی بود؛ به گونه ای که قیمت پژو 207 پانوراما دنده ای ارتقا یافته مدل 1403 نیز 875 میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته 5 میلیون افزایش پیدا شده است. قیمت پژو 207 تیپ 5 مدل 1402 نیز 720 میلیون تومان است که نسبت به روز گذشته 5 میلیون افزایش پیدا یافته است. قیمت تارا اتوماتیک V2 مدل 1402 به 960 میلیون تومان رسیده است که طی یک روز گذشته 15 میلیون افزایش پیدا کرده است. همچنین قیمت اطلس G دنده ای مدل 1403 به 595میلیون تومان رسید که طی یک روز گذشته 10 میلیون افزایش پیدا کرده است. قیمت کوییک SR دنده ای مدل 1402 نیز 438 میلیون تومان است که 3 میلیون افزایش پیدا کرد. /اقتصادآنلاین

آخرین اخبار بورس و اقتصاد