بورس شبانه روزی برای اولین بار می آید؟!

بورس شبانه روزی برای اولین بار می آید؟!

بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) در حال نظرسنجی از فعالان بازار درباره مزایای معامله سهام بصورت شبانه روزی است، این در حالیست که تنظیم کننده‌ها در حال بررسی درخواست برای راه اندازی اولین بورس 24 ساعته طی 7 روز هفته هستند.

به گزارش نبض بورس، ترجمه: پویا احمدی | بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) در حال نظرسنجی از فعالان بازار درباره مزایای معامله سهام بصورت شبانه روزی است، این در حالیست که تنظیم کننده‌ها در حال بررسی درخواست برای راه اندازی اولین بورس 24 ساعته طی 7 روز هفته هستند.

این نظرسنجی که توسط تیم تجزیه و تحلیل داده‌های NYSE، که بخشی از شرکت بورس بین قاره‌ای (ICE) است، انجام شده، بیشتر از آنکه نشان دهنده تصمیم مدیریت باشد، بر علاقه مندی روزافزون به معامله سهام شرکت‌هایی مانند انویدیا یا اپل در ساعات شبانه روز، بین 8 بعد از ظهر تا 4 صبح به وقت شرق آمریکا، تاکید می‌کند.

این موضوع در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت شبانه روزی بازار ارز‌های دیجیتال و افزایش فعالیت سرمایه گذاران خرده فروشی که برای اولین بار با تعطیلی‌های ناشی از همه گیری کرونا تحریک شد، به موضوعی داغ تبدیل شده است.

بورس‌های اوراق بهادار در دنیایی که در آن بازار‌های بزرگ دیگر، از جمله اوراق خزانه داری آمریکا، ارز‌های اصلی و قرارداد‌های آتی شاخص‌های سهام پیشرو، از دوشنبه تا جمعه به صورت شبانه روزی قابل معامله هستند، تا حدودی عقب مانده اند.

در حال حاضر چندین کارگزاری خرده فروشی از جمله Robinhood و Interactive Brokers دسترسی 24 ساعته در طول روز‌های کاری به سهام ایالات متحده را ارايه می‌دهند. معاملات آن‌ها یا با دارایی‌های داخلی آن‌ها مطابقت داده می‌شود یا از طریق یک مکان معاملاتی "پنهان" مانند Blue Ocean انجام می‌شود، جایی که سهام اغلب با سرمایه گذاران خرده فروش آسیایی در طول روز آن‌ها معامله می‌شود.

با این حال، یک بورس شبانه روزی به دلیل نظارت مالی سنگین آن در مقایسه با بازار‌های پنهان، گامی اساسی در نحوه درک معاملات دیرهنگام خواهد بود. بورس‌ها مستقیما توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) نظارت می‌شوند و از نظر ثبات و امنیت آن‌ها آزمایش می‌شوند و همچنین برای تغییر هرگونه قانونی، نیاز به تاییدیه دارند.

همچنین معاملات در بورس‌ها بصورت شبانه، به احتمال زیاد لحن اولیه فعالان بازار را برای معاملات ساعات عادی بازار تعیین می‌کند.

در نظرسنجی که NYSE انجام داد، از پاسخ دهندگان پرسیده شد که آیا فکر می‌کنند معاملات شبانه روزی علاوه بر روز‌های کاری هفته، در آخر هفته‌ها هم انجام شود یا خیر، و همچنین چگونه باید از سرمایه گذاران در برابر نوسانات قیمت محافظت کرد و کارمندان چگونه شیفت شب را در صورت لزوم پر خواهند کرد.

همچنین در این نظرسنجی پرسیده شد که آیا افراد با این جمله موافق هستند که "فکر کردن به معاملات شبانه روزی بهتر است صرف معاملات ساعات عادی بازار شود. "

این نظرسنجی در حالی انجام می‌شود که یک استارت آپ به نام "24 Exchange" که از طرف صندوق سرمایه گذاری Point72 Ventures متعلق به استیو کوهن حمایت می‌شود، در حال کسب مجوز از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) برای راه اندازی اولین بورس شبانه روزی است. این دومین تلاش 24X برای دریافت مجوز است، چرا که درخواست قبلی آن‌ها به دلیل مشکلات عملیاتی و فنی در سال گذشته رد شده بود.

تا روز جمعه، هیچ نامه‌ای مبنی بر مخالفت با آخرین پیشنهاد 24X ثبت نشده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار چندین ماه فرصت دارد تا برنامه‌های آن‌ها را به دقت بررسی کند.

جیمز آنجل، استاد امور مالی در دانشگاه جورج تاون که نامه‌ای در حمایت از طرح 24X ارسال کرده است، می‌گوید: "نمی دانم آن‌ها در نیمه‌های شب چه حجمی از معاملات را انجام خواهند داد. اما این وظیفه کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیست که تصمیم بگیرد آیا این طرح از نظر تجاری عملی است یا خیر. "

"من طرفدار این هستم که بازار تصمیم بگیرد. اگر این طرح موفق شود، همه ما سود می‌کنیم و اگر موفق نشود، سرمایه گذاران این بورس ضرر خواهند کرد. "

به گفته دو منبع، کمیته‌ای که بر معاملات بازار نظارت می‌کند، جلساتی را برای بررسی مسايل مربوط به انتقال به معاملات 24 ساعته آغاز کرده است - از جمله اینکه هزینه‌های این کار بر عهده چه کسی خواهد بود. همچنین، اتاق‌های پایاپای که به تسویه معاملات کمک می‌کنند، فقط در ساعات مشخصی فعالیت می‌کنند.

علاقه نهاد‌های مالی به معاملات شبانه روزی به دلیل نقدشوندگی نسبتا ضعیف و همچنین نگرانی‌هایی در مورد ریسک تسویه، در کنار سایر مسايل، کم رنگ بوده است.

خدمات شبانه روزی فعلی فقط به معامله‌گران خرد اجازه می‌دهد تا سفارشات "محدود" ثبت کنند، جایی که قیمتی را که برای خرید یا فروش در نظر دارند تعیین می‌کنند. اگر آن قیمت مطابقت پیدا نکند، سفارش صبح روز بعد بدون انجام منقضی می‌شود.

یک کارگزار حقوقی با هشدار اینکه تامین نیروی انسانی اولیه نیز می‌تواند به یک مسيله‌ی بغرنج تبدیل شود، گفت: "تقاضا برای معاملات 24 ساعته وجود دارد، اما لزوما این تقاضا از جانب کل بازار نیست. "

"کار‌هایی در شرکت‌ها حتی خارج از ساعات کاری هم انجام می‌شود و شما باید تا حدی از آن‌ها مطلع باشید، اما این کاملا با اتفاقی که مثلا برای سهام اپل در ساعت 2 صبح یا حتی 4 بعد از ظهر شنبه می‌افتد، متفاوت است. در چنین شرایطی شما واقعا چه کاری می‌توانید انجام می‌دهید؟ "

منبع: Financial Times

آخرین اخبار بورس و اقتصاد