بازخوانی پارامترهای تاثیر گذار بر بازار سرمایه / کدام صنایع مورد اقبال قرار خواهند گرفت؟

بازخوانی پارامترهای تاثیر گذار بر بازار سرمایه / کدام صنایع مورد اقبال قرار خواهند گرفت؟

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن تشریح تمام اخبار تاثیرگذار بر بورس گفت: به علت نزدیک شدن به فصل مجامع، صنایع فلزات...

اقتصاد آنلاین- رجا ابوطالبی: ویدا مهاجر، کارشناس بازارهای مالی به تشریح آنجه بر بازار سرمایه گذشت پرداخت و در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، گفت: هفته اول اردیبهشت ماه بازار خوب بود و از انتظارات فراتر بود و نشان می‌داد خریدار هم بیکار ننشسته و میل به خرید در بازار افزایش و میل به فروش کاهش داشت.

وی افزود: برخی این حرکت مثبت را ناشی از تصویب قانون اخیر نوسان میدانستند؛ ولی به نظر اینطور نیست و به طور کلی بازار چند وقتی است که بر ارزندگی خود ایمان دارد ولی انگیزه و بهانه برای رشد را ندارد.

مهاجر گفت: مثل همیشه چهارشنبه بازار در حالی به پایان بردیم که در عین مثبت بودن ولی ترس از چهارشنبه و آخر هفته و رخدادهای قدیمی همچنان در تن و جان بازار وجود دارد و فکر را آزار می‌دهد. افت حجم نسبت به روزهای قبل نیز از همین بود. شاید مثل قبل فشار فروش ناشی از ترس آخر هفته وجود نداشته باشد؛ اما خریداران در خریدهای خود احتیاط کرده و این موضوع به وضوح در چهره بازار روشن بود البته که دوباره با کمک خبرهای خودرویی و نیما و رویدادهای خوب گزارشی، بازار اندکی فاز بهتری گرفت اما آن طراوت و شادابی ویژه دیده نشد.

وی ادامه داد: دو تغییر اساسی برای تغییر فاز بازار از نان شب واجب‌تر است و تا وقتی سیگنال‌های این موضوع به بازار نرسد نمی‌توان امید رشدهای خوب و هیجانی را داشت

مهاجر در خصوص پارامترهای تاثیرگذار ادامه داد: یکی موضوع خودروست و دیگری موضوع نرخ دلار نیما! هر دو موضوع اتفاق و رویداد ویژه‌ای برای بازار خواهد بود و به نظر همه ارکان بازار این روزها به اهمیت این دو پی بردند. به خصوص نرخ نیما که هر روز یک خبر جدید و جلسه ای ویژه برای آن برگزار می شود.

وی در خصوص اثرات قانون جدید مالیات نیز خاطر نشان کرد: البته در بازار چهارشنبه از بعد روانی خبرهای جدید مالیات و مبارزه با سفته بازی شاید اندکی هم اثرگذار بود؛ اما اثر آن در حال حاضر برای بازار گنگ و مبهم است و با اما و اگرهای زیاد همراه است اما همین که سیاستگذار بالاخره متوجه شده بازارهایی نظیر ملک خودرو ارز سکه قابلیت‌های یک دارایی مولد را ندارند؛ جای شکرش باقیست و امیدواریم در این مسیر ادامه دهند چرا که تضعیف بازارهای رقیب و کوچ جریان نقدینگی اگر رخ دهد یک انقلاب عجیب و بزرگ برای بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار مالی در خصوص گزارشات شرکت‌ها افزود: خبرهای سامانه کدال نیز هم روز شلوغی را داشت. از این گزارش‌ها نیز اتفاق و رویداد خاصی که بخواهد فضای بازار را به سمت یک تغییر شگرف سوق بدهد چیزی بیرون نیامده و باز تاکید می‌کنم گزارش‌های مالی چه ماهانه چه 12ماهه نقش تثبیت کننده و بالا بردن درجه ارزندگی بازار را دارند و شاید برخی از آنها محرک یکی دو روزه قیمت شوند اما برای ایجاد یک طول موج قوی به چشم انداز اخبار مناسب احتیاج داریم که چنین چیزی در حال حاضر بسیار کمرنگ و مبهم است...

وی افزود: در مورد گزارش‌ها این نکته را تکمیل کنیم که گزارش‌های ماهانه امروز به پایان می‌رسد و آنچه به نظر در سه هفته باقیمانده برای بازار مهم خواهد بود ادامه انتشار گزارش‌های 12 ماهه شرکت‌هاست که می‌توانند تا حدودی یک مرحله قبل از برگزاری مجامع شرایط قیمت سهم‌ها را در نقاط حداقلی بسته و خیال راحتی از کاهش ریسک بازار نسبت به ریوارد پیش رو به سهامداران بدهد.

وی افزود: در نهایت بازار می تواند، شرایط خوبی را بعد ازبحران اخیرجنگ پشت سرگذاشت هر چند انتظارات برای برگشت بیشتر است و معتقدم با سرعت اهسته و پیوسه فعلی پیش رفتن بهتر است.

به گفته مهاجر، یکی از رخدادهای مهم خبری این چندروز پس از مدت‌ها انتظار به سر رسید و دیروز یکی از مهم‌ترین اتفاقات و رویدادها که شاید سال‌ها پیش باید انجام می‌شد به سرانجام رسید و در نهایت فضای سوداگری و سفته بازی در بازارهای ریز و درشت مشمول مالیات شد . فارغ از تمامی موارد یک نکته را در نظر بگیرید در هیچ کجای دنیا آنچه در کشور ما به عنوان خرید و فروش رواج دارد صورت نمی‌گیرد البته که فضای تورمی ، کشور را به چنین شرایطی کشانده و مردم نیز برای حفظ سرمایه خود چاره‌ای جز این موضوع ندارند.

وی افزود: سیاستگذاران همواره از اجرای قوانین این چنینی چند هدف مشخص را دنبال می‌کند اولین هدف این است که در کشورهای پیشرفته این موضوع لحاظ می‌شود که دارایی‌هایی نظیر ملک ماشین ارز سکه آن هم به شکل فیزیکی و آن هم با نگاه سفته بازانه محلی برای سرمایه‌گذاری نیست و اگر کسی به سمت آن روی می‌آورد باید مالیاتش را پرداخت کند در این کشورها این افراد با چنین دیدگاهی به سمت بازارهای مالی و ابزارهای مالی سوق داده می‌شوند و با این ابزارها در این بازار حضور دارند.

مهاجر در آخر صنایع مورد اقبال بازار را به تصویر کشید و گفت: در کل با توجه به خبرها این هفته امیدواریم بازار بدون هیجان و با آرامی به سمت مثبت بودن حرکت کند و با توجه به نزدیک شدن‌به فصل محامع
صنایع مهم از نظر من فلزات اساسی و پالایشی ها خواهند بود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد