درآمد فروش سیگار در ایران / اقتصاد دخانیات چقدر...

درآمد فروش سیگار در ایران / اقتصاد دخانیات چقدر...

در این گزارش به بررسی درآمد فروش سیگار در ایران پرداخته ایم.

خرید و فروش مواد دخانی، باتوجه به آنکه برای سلامت انسان و محیط زیست، ضررهای بسیاری دارد، رونق بالایی گرفته و دیگر در دکه هایی که نام آن ها روزی دکه مطبوعاتی بود، خبری از روزنامه نیست. دکه ها عمدتا به کار فروش سیگار مشغول هستند و فروشندگان اعلام می کنند که این کار درآمد بسیار بالایی دارد. عمده فروش دکه ها و سوپر مارکتی ها از سیگار است و فروش سیگار برایشان تا ماهی 70 میلیون تومان سود به همراه دارد.

 

درآمد شغل سیگار فروشی

هر پاکت سیگار با قیمت درج شده روی آن فروخته نمی شود و میانگین تا 7 هزار تومان بالا تر عرضه می شود. با این حساب اگر یک مغازه دار، پاکت سیگار را 2 هزار تومان، کم تر از قیمت درج شده خریداری کند، روی هر پاکت تقریبا 9 هزار تومان سود خواهد کرد. با این حساب از فروش یک برند پر فروش اگر 200 پاکت در روز بفروشد، روزانه یک میلیون و 800 هزار تومان فقط از فروش سیگار سود می کند. اگر این رقم را در یک ماه ضرب کنیم مبلغ 54 میلیون تومان سود می کند. پس می توان گفت که فروش سیگار در ایران یک منبع درآمد بسیار عالی است.

قطعا برای افراد سیگاری، پیش آمده است که در ساعت پایانی شب، سیگارشان تمام شده و به سراغ خرید آن می روند. بسیاری از مغازه ها که مجوز دارند تا در 24 ساعت شبانه روز فعالیت کنند، نرخ متفاوتی را برای ساعت 12 شب به بعد دارند. به عنوان مثال، اگر یک پاکت سیگار تا قبل از ساعت 12 شب 35 هزار تومان قیمت داشته باشد، از ساعت 12 شب تا 7 صبح 40 هزار تومان فروخته می شود. با این حساب، سود به دست آمده چند برابر خواهد شد.

فروشگاه هایی که اقدام به فروش مواد دخانی می کنند، نرخ متفاوتی دارند و قیمت آن ها کم تر دکه ها و سوپر مارکتی ها است. به دلیل آنکه آن ها به طور مستقیم از شرکت خرید خود را انجام می دهند، شاید با 2 هزار تومان سود، جنس خود را عرضه کنند. لازم به ذکر است که این فروشگاه ها علاوه بر سیگار، تنباکو هم می فروشند. پس باید اشاره کرد که در هر شرایطی، خرید و فروش توتون و تنباکو و سیگار، درآمد بسیار نجومی در کشور دارد.

نمایندگی های سیگار فروشی را می توان بیشتر سوپرمارکتی ها نام برد که علاقه ای به سود آن ندارند اما برای جور بودن جنس مجبور می شوند تا سیگار عرضه کنند. قطعا در سوپرمارکتی ها، استندهایی را مشاهده کرده اید که برند خاصی بر روی آن درج شده است. این استند از سوی شرکت عرضه کننده به مغازه دار داده می شود و قیمتی که به خریدار داده می شود همان قیمت درج شده بر روی پاکت سیگار است که اصولا به سیگار های شرکتی معروف هستند. درواقع شرکت توزیع کننده سیگار برای آنکه نام محصولاتش را همه بشناسند، هم استند را به مغازه دار می دهد و هم آنکه قیمت عرضه را بسیار پایین فاکتور می کند.

آمار ها نشان می دهند که  گردش مالی دخانیات در ایران 2 میلیارد دلار برآورد شده که با میانگین قیمت دلار در سال گذشته، ارزش این بازار حدود 60 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این رقم بسیار نجومی بوده و گفته می شود که هر نخ سیگار، سود 100 درصدی دارد. طی سال‌های اخیر تنها سیاست اعمال‌شده از سوی دولت ‌ها در ایران افزایش مالیات بر مصرف دخانیات بوده است که این مالیات ها نیز از مصرف سیگار در کشور جلوگیری نکرده است. یک فرد سیگاری نمی تواند یک شبه، آن را کنار گذاشته و دیگر مصرف نکند. پس باید گفت که مالیات هم نمی تواند سبب کاهش مصرف سیگار در ایران شود.

هر فرد سیگاری، میانگین روزانه 30 هزار تومان پول سیگار پرداخت می کند که این رقم را اگر ضرب در 30 روز کنیم، متوجه خواهیم شد که یک فرد سیگاری ماهانه مبلغ، 900 هزار تومان پول سیگار می دهد. اگر قیمت سیگار بیشتر باید می توان نتیجه گرفت که حداکثر پرداخت ماهانه برای سیگار یک فرد سیگاری می تواند تا 2 میلیون تومان هم بالا برود. درآمد فروش سیگار هایی با برند های خارجی آنقدر زیاد است که گفته می شود گردش مالی سالانه آن ها اندازه فروش نفت ایران است. بررسی ها نشان می دهد که بزرگ ترین شرکت دخانی جهان در چین قرار دارد. گردش مالی سالانه دخانیات در چین 288 میلیارد دلار بود که برآورد می‌شود این مقدار در سال 2023 به 294 میلیارد دلار برسد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد