اجاره مطب های دامپزشکی 100 میلیون تومانی شد / ...

اجاره مطب های دامپزشکی 100 میلیون تومانی شد / ...

طبق گفته یکی از دامپزشکان هزینه‌های مطب برای دام‌های کوچک بسیار بیشتر از هزینه‌های مطب برای دام‌های بزرگ است. اجاره...

میگویند تعرفه‌های پزشکی ناکافی است وگرنه که تعرفه‌های دامپزشکی زیاد نیست. در این گزارش سعی نداریم که تعرفه‌های دامپزشکان را زیر سوال ببریم. قصد ما این است حالا که انجمن صنفی برای دامپزشکان تعرفه‌های واقعی‌تری را تعیین می‌کند. شورای عالی و نظام پزشکی نیزتلنگری بخورد و برای این صنف دست بجنبانند. وقتی بحث تعرفه گذاری به میان می‌آید تنها فکری که به ذهن میاید حق ویزیت است. روزهای  اخیر بنری از تعرفه‌های معاینه و درمان دامپزشکان در فضای رسانه‌ها منتشر که به دنبال آن اعضای این صنف و دامپزشکان واکنش‌هایی را به همراه داشت که در ادامه نقد و بررسی می‌شود. اما آیا دامپزشکان راست میگویند و تعرفه آن‌ها در مقایسه با لوله‌کش و تعمیرکار ساختمان مبلغی نیست؟ آیا تعرفه یکسانی از دارندگان پت در همه‌جا دریافت می‌شود؟

گفته می‌شود تعرفه دامپزشکان بسیار متاثر از  این است که کجای شهر باشد و متراژ مطب چقدر است. عده‌ای از دامپزشکان گفته بودند که اجاره مطب برای دام کوچک 100 میلیون تومان است. طبق گفته یکی از دامپزشکان هزینه‌های  مطب برای دام‌های کوچک بسیار بیشتر از هزینه‌های مطب برای دام‌های بزرگ است. همین اختلاف هزینه نیز منجر به دریافت هزینه‌ای متفاوت از دارندگان دام و حیوانات می‌شود.آن‌ها ادعا می‌کنند آماده‌سازی درمانگاه پت  در جای شیک شهرها بالای چند صد میلیون هزینه دارد.

مطب حیوان خانگی نیاز به  رادیولوژی، نوار قلب، میز معاینه، ست جراحی ارتوپدی و… دارد که همین هزینه بالای چند صد میلیون به همراه دارد. اما در مقابل  تجهیزات مطب‌های دام بزرگ یک گوشی پزشکی و ماشین و نهایتا یک دستگاه سونوگرافی است.

طبق گفته این دامپزشک کلینیک دام کوچک حداقل روزی 7 میلیون تومان فقط هزینه دارد.و در آخر هم بیان کرد: این تعرفه‌ها اصلا زیاد نیست حتی با توجه به تعرفه کم هم هست. یک دامپزشک فقط باید ده دقیقه با سگ حرف بزند که سگ اعتماد کند گازش نگیرد . بهترین و شلوغ‌ترین کلینیک‌های دامپزشکی روزانه بیشتر سه تا چهار مریض که ندارند و بیچاره‌ها هزینه چند ده‌میلیونی هم دارند

مگر چند درصد مردم حیوان خانگی دارند که با تعرفه درمان مقایسه می‌کنیم؟

امکانات مراکز دامپزشکی در مقایسه با بیمارستان‌های پزشکی برابر است و ازنظر هزینه‌ها نیز تحت حمایت‌های دولتی یکسانی قرار دارند. یک دامپزشک برای تجهیز یک مرکز حیوان خانگی حداقل  باید بالای 5 میلیارد هزینه کند تا مرکز قابل قبولی داشته باشد. از طرفی یک پزشک متخصص نیز در همین محدوده هزینه کند و مالیات به نسبت بیشتری را نیز پرداخت کند. ضمن اینکه پزشکان باید روزانه حداقل 50 مریض را ویزیت کنند و با او صحبت کنند و معاینات لازم را انجام دهند تا بتوانند تشخیص درستی را از معاینات خود برای بیمار بگیرند. جالب اینجاست که معاینات بیمار به همین‌جا ختم نشده و اگر بیمار  نیاز به جراحی داشته باشد تازه داستان بیمه و هزینه‌های بیمار شروع می‌شود. و تقریبا تا آخر عمر به او و مراجع قانونی  پاسخگو بود.

 داروسازی نیز بیان می‌کند حدود نیم ساعت برای هر بیمار وقت گذاشته و نحوه مصرف داروهای او را توضیح می‌دهم و هیچ حق مشاوره‌ای دریافت نمی‌کنم درحالی‌که شخصی بیان می‌کرد که سگ اش را به دامپزشکی برده و پس از دو دقیقه معاینه و تزریق یک آمپول 400 هزار تومان پول پرداخته کرده است.

چه نهادی تعرفه دامپزشکان را تعیین می‌کند؟

انجمن صنفی مسيولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی استان تهران فرم محاسباتی مخصوصی با توجه مدرک تحصیلی و وضعیت تاهل ، شیفت شب یا روز بودن را تعیین کرده که در میزان دستمزد دامپزشک تاثیر مستقیمی می‌گذارد.

مثلا شخصی که دامپزشک عمومی است و دریک مرکز نگهداری و پرورش دام در مرکز استان به‌جز کلان‌شهر که روز کار هم  است و متاهل بوده و 31 روز کار می‌کند دارای یک فرند است، حداقل حقوق 381,360,425 ریالی دارد که با حق اولاد و حق مشکن و سایر مزایا 416,526,609 ریال دریافت می‌کند. حداقل حقوق و مزایای دریافتی مسيول فنی (پس از کسر مالیات و 7% بیمه - بدون عیدی و سنوات) : 344,327,103 ریال خواهد بود. این مبلغ همان‌گونه که ذکر شد با توجه به محل فعالیت و نیز وضعیت مدرک مسيول فنی متفاوت خواهد بود.

ضریب سختی کار، بسته به شرایط و ویژگی‌های هر یک از مشاغل مرتبط و بر اساس محل و اماکن تحت نظارت بهداشتی (موضوع جدول شماره 2 پیوست تصویب‌نامه) تعیین می‌گردد. لذا این ضرایب برای مسيول فنی بهداشتی و کلیه کادر بهداشتی که در یک محل فعالیت می‌کنند، یکسان است و برای نمونه ضریب سختی کار برای مسيول فنی و کادر بهداشتی شاغل در هر یک از بخش‌های کشتارگاه (اعم از کشتار، آماده‌سازی و بسته‌بندی گوشت و آلایش، تبدیل ضایعات و …) یکسان است.

اما آیا پزشکان هم‌چنین مزایای دارند؟

درآمد یک پزشک کاملا وابسته به میزان فعالیت خود است و این‌گونه نیست که مانند کارمندان درآمد ثابتی داشته باشند.

تعرفه‌های ویزیت بیماران در مقایسه با ویزیت دامی بسیار ناچیز و ناعادلانه به نظر می‌رسد اما تعرفه‌های موجود در حالت غیر مقایسه‌ای با هر شغل و صنفی هم بسیار خنده‌دار است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد