راهکاری بی اثر برای کنترل نرخ طلا / این حراجی ها...

راهکاری بی اثر برای کنترل نرخ طلا / این حراجی ها...

بیستمین حراج شمش طلا، در روز گذشته در مرکز مبادله ایران برگزار شد. در بیست دوره قبلی این حراج، که نتایج آن‌ها اعلام...

اما سوالی که مطرح می‌شود این است که حراج شمش طلا به چه اندازه توانسته قیمت طلای 18 عیار را در بازار کنترل کند؟ همچنین می‌خواهید بدانید که در روز اول برگزاری حراج شمش، نرخ هر گرم طلای 18 عیار چقدر بود و در روز گذشته که بیستمین دوره از این حراج در مرکز مبادله برگزار شد، قیمت هر گرم طلای 18 عیار چه بود؟

نخستین مرحله حراج شمش طلا، روز چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1402، در مرکز مبادله طلا و ارز برگزار شد. در این روز فقط 10شمش طلا خریداری شد و خریدارانی که در نخستین روز شرکت کردند؛ هر شمش یک کیلویی را با نرخ دومیلیارد و 700میلیون تومان خریدند؛ در این روز، هر گرم طلا با نرخ دومیلیون و 709هزار تومان در بازار معامله شد.

دومین مرحله حراج شمش طلا، چهارم بهمن‌ماه برگزار شد. با اینکه انتظار می‌رفت در جلسه دوم، تعداد بیشتری شمش طلا فروخته شود، فقط پنج عدد شمش طلا به متقاضیان فروخته شد! در این تاریخ، حدود 37کیلوگرم شمش طلا عرضه شد، اما فقط پنج‌کیلو از شمش‌های عرضه‌شده را خریدند. میانگین نرخ هر شمش یک کیلویی در دومین جلسه حراج، سه‌میلیارد و 603میلیون تومان بود. کسانی چهارم بهمن‌ماه سال گذشته به بازار رفتند، هر گرم طلای 18عیار را با نرخ دومیلیون و 752هزار تومان خریداری کردند.

سومین جلسه حراج، هشتم بهمن‌ماه سال 1402 برگزار شد. روز سوم حراج، برخلاف روزهای اول و دوم، شمش‌های بیشتری به فروش رفت. در روز اول و دوم روی هم فقط 15شمش طلا فروخته شد، اما روز سوم حراج، 79 شمش به فروش رسید. در سومین حراج حضوری از مجموع 112شمش طلای عرضه شده استاندارد یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار، 79شمش طلای استاندارد موردمعامله قرار گرفت. میانگین ارزش هر شمش یک‌کیلویی در سومین‌روز حراج، سه‌میلیارد و 635میلیون تومان بود. هر گرم طلای 18عیار، هشتم بهمن‌ماه سال گذشته، دومیلیون و 797هزار تومان نرخ داشت.

چهارمین روز حراج شمش طلا، با عقب‌نشینی خریداران به پایان رسید. در این روز، 119شمش طلا عرضه شد، اما فقط 11قطعه به فروش رسید و خریداران این 11شمش، به‌طور میانگین سه‌میلیارد و 760میلیون تومان پرداخت کردند. نرخ طلا در چهارمین روز حراج، به دومیلیون و 953هزار تومان رسید.

اما پنجمین روز حراج شمش طلا هم با ثبت رکورد جدیدی به پایان رسید. برخلاف جلسه چهارم حراج که خریداران اشتیاق زیادی برای خرید شمش طلا نشان نداده بودند، در این روز، 112 شمش عرضه شد و 94 قطعه آن به فروش رسید. ارزش هر شمش در این حراج نیز، سه‌میلیارد و 535میلیون تومان بود. روز 15 بهمن‌ماه که پنجمین جلسه حراج شمش طلا برگزار شد، هر گرم طلای 18عیار، دو میلیون و 754هزار تومان نرخ داشت.

مرحله ششم حراج شمش طلا روز سه‌شنبه 17بهمن‌ماه برگزار شد. در این روز کسانی‌که برای خرید طلا به بازار رفتند، هر گرم طلای 18عیار را با نرخ دومیلیون و 765هزار تومان خریدند. اما در آن طرف و در مرکز مبادله، برعکس روز پنجم که استقبال خوبی از حراج شده بود، در ششمین جلسه حراج از مجموع 46قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی، فقط 34عدد شمش فروخته شد. نرخ میانگین هر شمش یک کیلویی نیز، سه‌میلیارد و 491میلیون تومان بود.

هفتمین حراج حضوری روز سه‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال گذشته در مرکز مبادله طلا و ارز برگزار شد. در این روز 141 شمش عرضه شد، ولی خریداران فقط 74کیلو شمش خریدند. میانگین نرخ هر شمش نیز در این حراج، سه‌میلیارد و 580میلیون تومان بود. هر گرم طلای 18عیار در روز 24بهمن‌ماه یعنی در پایان مرحله هفتم حراج شمش، با نرخ دومیلیون و 742هزار تومان معامله شد.

در مرحله هشتم حراج شمش طلا که 29بهمن‌ماه برگزار شد، از مجموع 225 قطعه شمش طلای عرضه‌شده، خریداران 124قطعه خریدند. شمش‌ طلای معامله‌شده در این روز با نرخ قیمت سه‌میلیارد و 612میلیون تومان معامله شد. در این روز اگر به بازار طلا می‌رفتید، طلافروش‌ها هر گرم طلا را با نرخ دو میلیون و 816هزار تومان می‌فروختند.

نهمین مرحله حراج حضوری شمش طلا سه‌شنبه، اول اسفند سال‌گذشته در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد. در این روز، 143قطعه شمش طلا عرضه شد که خریداران 124قطعه از این تعداد را خریدند. شمش‌های طلای استاندارد، در حراج اول اسفند با میانگین نرخ سه‌میلیارد و 613میلیون تومان معامله شد. هر گرم طلای 18عیار در این روز با نرخ دو میلیون و 799هزار تومان معامله ‌شد.

روز سه‌شنبه، هشتم اسفندماه سال گذشته، دهمین مرحله حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار و با استقبال خریداران مواجه شد. تا جایی‌که از 304قطعه شمش عرضه شده، 268قطعه آن به فروش رفت و حدود یک هزار میلیارد تومان شمش معامله شد. هر یک عدد شمش یک کیلویی در حراج دهم، به‌طور میانگین با نرخ سه‌میلیارد و 721میلیون تومان معامله شد. در این روز، کسانی‌که به بازار رفتند تا مصنوعات طلا بخرند، برای هر گرم طلای 18عیار، دومیلیون و 910هزار تومان پرداخت کردند.

یازدهمین مرحله حراج حضوری شمش طلا یک‌شنبه 13اسفندماه، در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد. در این مرحله، از مجموع عرضه 330 قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی، با عیار 995 در هزار، 234 قطعه شمش طلای استاندارد موردمعامله قرار گرفت. همچنین شمش‌های طلای استاندارد، در حراج روز 13 اسفندماه سال گذشته با میانگین نرخ سه‌میلیارد و 909میلیون تومان معامله شد. نرخ هر گرم طلای 18عیار در پایان این روز به دو میلیون و 987هزار تومان رسید.

مرحله دوازدهم حراج شمش طلا روز سه‌شنبه 15 اسفندماه سال گذشته در تالار معاملات طلای مرکز مبادله برگزار شد. در این روز شمش طلا با نرخ بیشتری نسبت به مرحله قبل به فروش رسید اما باز هم خریداران برای خرید شمش طلا اشتیاق داشتند. با این‌که نرخ شمش طلا، حدود 80 میلیون تومان از مرحله قبل گران‌تر شده بود، ولی خریداران از مجموع 213 قطعه شمش طلایی عرضه‌شده، 203 شمش را خریدند. شمش‌های طلای استاندارد، در حراج دوازدهم با میانگین نرخ چهارمیلیارد و 72میلیون تومان معامله شد. نرخ طلا هم در این روز نسبت به حراج قبلی افزایش داشت و هر گرم طلای 18عیار با نرخ سه میلیون و 125 هزارتومان معامله شد.

سیزدهمین حراج شمش طلا روز یکشنبه، 20اسفندماه 1402 برگزار شد. در این روز، مجموعا 356قطعه شمش طلای استاندارد عرضه شد و متقاضیان 181قطعه خریداری کردند. شمش‌های طلای استاندارد، در حراج سیزدهم با میانگین نرخ چهارمیلیارد و 13میلیون تومان معامله شد، که نسبت به حراج دوازدهم، 59میلیون تومان کاهش نرخ داشت. اما نرخ طلا هم در این روز نسبت به جلسه قبلی حراج، ریزش داشت. در آخرین ساعات بازار معاملات، هر گرم طلای 18عیار با نرخ سه میلیون و 91هزار تومان معامله شد.

روز سه‌شنبه 22 اسفندماه سال گذشته مرحله چهاردهم حراج شمش طلا برگزار شد. در این مرحله، 386 شمش طلای یک کیلویی برای فروش عرضه شد. خریداران نیز 248 قطعه شمش طلا خریدند. شمش‌های طلایی که در این روز معامله شدند، به‌طور میانگین، سه‌میلیارد و 974میلیون تومان نرخ داشتند. اما کسانی‌که در روزهای پایانی سال گذشته هوس کردند، طلا بخرند، برای هر گرم طلای 18عیار در این روز، سه‌میلیون و 93 هزار تومان هزینه کردند.

پانزدهمین و آخرین مرحله حراج شمش طلا در سال 1402، روز شنبه 26 اسفندماه سال گذشته در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با معامله 150قطعه شمش یک کیلوگرمی به پایان رسید. در این جلسه در دو عرضه عمده و خرد، 182قطعه شمش طلای استاندارد عرضه شد. میانگین نرخ شمش‌های طلا معامله‌شده در این روز نیز، چهار میلیارد و 52میلیون تومان به ثبت رسید. وقتی شمش طلا افزایش نرخ داشت، نرخ طلای 18عیار هم بالا رفت. در این روز، کسانی‌که طلا خریدند برای هر گرم طلا حدود سه‌میلیون و 138هزار تومان هزینه کردند.

مرحله شانزدهم حراج شمش طلا در سال جدید برگزار شد. روز یکشنبه، 19 فروردین‌ماه، نخستین جلسه حراج شمش در سال جدید و همچنین شانزدهمین جلسه حراج در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شد. دراین روز 272سکه عرضه شد که خریداران 246قطعه یک کیلوگرمی خریداری کردند. میانگین نرخ شمش‌های طلای معامله‌شده در این روز، چهار میلیارد و 768میلیون تومان به ثبت رسید. اما نرخ هر گرم طلای 18عیار در جلسه شانزدهم حراج، تفاوت زیادی با مرحله پانزدهم داشت. در آخرین مرحله حراج که سال گذشته برگزار شد، هر گرم طلا سه میلیون و 138هزار تومان نرخ داشت، اما خریداران روز 19فروردین هر گرم طلای 18عیار را با نرخ سه‌میلیون و 552هزار تومان خریداری کردند.

هفدهمین مرحله حراج شمش طلا، یکشنبه 26 فروردین‌ماه، در مرکز مبادله ایران برگزار شد و خریداران 124قطعه شمش یک کیلویی خریدند. در این مرحله، 290قطعه شمش عرضه شده بود. میانگین نرخ شمش‌های طلای معامله‌شده در این روز، چهارمیلیارد و 748میلیون تومان اعلام شد. اما نرخ طلا در این روز، افزایش چشمگیری داشت. کسانی‌که در روز 26 فروردین‌ماه و در روزهای صعودی طلا ریسک کردند و به بازار رفتند برای هر گرم طلای 18عیار، سه‌میلیون و 734هزار تومان هزینه کردند.

مرحله هجدهم حراج شمش طلا، 28 فروردین‌ماه برگزار شد. در این روز، 459 شمش طلا برای فروش عرضه شد، اما طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، خریداران فقط 252قطعه شمش یک کیلوگرمی خریدند. شمش‌های طلایی که در این روز به فروش رسیدند، به‌طور میانگین چهارمیلیارد و 866میلیون تومان نرخ داشتند. در روزی که شمش طلا با نرخ بالاتری معامله شد، هر گرم طلای 18عیار هم با رشد نرخ روبه‌رو بود. در این روز کسانی که طلا خریدند، برای هر گرم از مصنوعات طلا، حدود سه میلیون و 789هزار تومان پرداخت کردند.

نوزدهمین مرحله حراج شمش طلا، دوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد. طبق اعلام مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در نوزدهمین حراج شمش طلای استاندارد، 395قطعه شمش طلای استاندارد یک کیلوگرمی عرضه شد که خریداران 175قطعه خریداری کردند. میانگین نرخ شمش‌های طلا معامله‌شده در جلسه نوزدهم، چهارمیلیارد و 820میلیون تومان بود. روز دوم اردیبهشت‌ماه، هر گرم طلای 18عیار در آخرین ساعات بازار با نرخ سه میلیون و 712هزار تومان معامله شد.

مرحله بیستم حراج شمش طلا روز گذشته، چهارم اردیبهشت‌ماه برگزار شد. 80کیلو گرم شمش طلا در این دوره به فروش رسید هر گرم طلای 18عیار در این روز با نرخ سه‌میلیون و 554هزار تومان فروخته شد.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد